Geef feedback

Mentale weerbaarheid

Mentale weerbaarheid

Lesgeven vergt veel van de mentale weerbaarheid van leraren. Er komen steeds meer leerlingen in de klas die ‘opvallend’ gedrag vertonen, en hoge eisen stellen aan de tact, het geduld en het uithoudingsvermogen van leraren. Soms is de sociale dynamiek van een groep of klas zo ‘levendig’ dat menig leraar twijfelt aan de eigen competenties. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn er steeds meer mondige ouders die hun eisen stellen aan de leraar en de school.

De vragen die dit soort situaties oproepen, zijn samen te vatten als: “Hoe blijf ik professioneel handelen in stressvolle situaties, hoe zorg ik ervoor dat ik de problemen niet meeneem naar huis, hoe word ik handig in het omgaan met situaties waarin hoge eisen worden gesteld aan m’n tact en uithoudingsvermogen?”

type
Type:
Training
erkenning
Erkenning:
C-LiON
beoordeling
Beoordeling:
8,4
duur
Duur:
2 bijeenkomsten
omvang
Omvang:
28 SBU, 1 EC
prijs
Prijs:
€ 590
In het kort
Studieprogramma
Trainers
Locaties en data
Resultaat

Het schitterende beroep van leraar vergt veel van de mentale flexibiliteit, uithoudingsvermogen en tact. Soms lijkt het dat er teveel van je gevraagd wordt, dat de druk van alle kanten steeds maar weer toeneemt en dat er weinig ondersteuning wordt geboden. Dat zijn momenten die iedere leraar herkent, maar in sommige situaties duurt het zolang, dat het teveel lijkt te worden. Dan is het tijd om te werken aan vergroting van de eigen mentale weerbaarheid.

Doelgroep

Leraren die hun mentale weerbaarheid willen vergroten. Deze basistraining ‘mentale weerbaarheid’ is geschikt voor:

  • startende leraren die hun eigen positie ten opzichte van leerlingen nog moeten verwerven
  • oudere leraren die merken dat hun flexibiliteit in het omgaan met afwijkend gedrag vermindert
  • leraren die mentale last hebben van situaties die zich in de werksituatie voordoen.

Inhoud

In deze training komt de volgende inhoud aan bod:

  1. Hoe neem je waar in stress-situaties
  2. Hoe beïnvloedt een stress-situatie je gedachten
  3. Leren ‘luisteren’ naar je interne dialoog
  4. Je gedachtenpatronen ombuigen
  5. Lichaamstaal leren ‘lezen’
  6. Bewust inzetten van lichaamshouding en intonatie
  7. Vertrouwen, veiligheid en betrokkenheid in communicatie vergroten
  8. Zelfvertrouwen en zelfwaardering vergroten

Werkvormen

De gebruikte werkvormen zijn:

  • vooraf: voorbereidingsopdracht (op ELO)
  • tijdens de eerste dag: reflectie en groepsbespreking, hoor- en werkcolleges
  • tussendoor literatuurstudie (op ELO)
  • tijdens de tweede dag: training in NLP-technieken
  • afsluitende proeve van bekwaamheid door middel van een opdracht

Prijs

Voor deze training betaalt u (inclusief toegang tot de studiematerialen op de ELO): € 590,-

Studiebelasting

Twee trainingsdagen van 09.30 – 16.30 uur. De studiebelasting bedraagt – 2x8 uur of, voor degenen die tevens een certificeringsopdracht maken, 1 EC (=28 studiebelastingsuren).

In deze training leert u: inzicht krijgen in aspecten van mentale weerbaarheid en jezelf bewust zijn van manieren waarop je bestand kunt zijn tegen stress-situaties in het onderwijs.

De volgende competentieaspecten van domein 1 worden nadrukkelijk aangebracht:

  • Kennis van communicatietheorieën
  • Vaardig in het communiceren met kinderen, jongeren en volwassenen
  • Vaardig in het samenwerken met kinderen, jongeren en volwassenen.

In deze training komt de volgende inhoud aan bod:

  1. Hoe neem je waar in stress-situaties
  2. Hoe beïnvloedt een stress-situatie je gedachten
  3. Leren ‘luisteren’ naar je interne dialoog
  4. Je gedachtenpatronen ombuigen
  5. Lichaamstaal leren ‘lezen’
  6. Bewust inzetten van lichaamshouding en intonatie
  7. Vertrouwen, veiligheid en betrokkenheid in communicatie vergroten
  8. Zelfvertrouwen en zelfwaardering vergroten

Uiteraard is deze training zeer praktijkgericht. Niet alleen tijdens de twee bijeenkomsten, maar ook tussendoor en na afloop van de training bent u bezig met verwerkingsopdrachten in de praktijk.

De module wordt gegeven door vakbekwame docenten, trainers en praktijkbegeleiders die beschikken over uitgebreide theoretische kennis en ruime praktijkervaring

De training wordt voor individuele deelnemers aangeboden op de locaties: Breda, Hoofddorp en Zwolle.

Wij kunnen deze training ook incompany bij u op school verzorgen.

Certificaat

De training wordt afgesloten met een bewijs van deelname. 
Indien u ervoor kiest om na afronding van deze training de toets te maken die beoordeeld wordt, ontvangt u – bij voldoende afronding – een certificaat met de omvang van 1 EC (28 SBU).

Competenties

Deze training maakt onderdeel uit van competentiedomein 1: ‘Interpersoonlijk competent’, al zitten er ook aspecten in van domein 7 (‘Reflectie en ontwikkeling’).
De competentie die het doel vormt van deze training is: inzicht hebben in aspecten van mentale weerbaarheid en jezelf bewust zijn van manieren waarop je bestand kunt zijn tegen stress-situaties in het onderwijs.

Inschrijfmogelijkheden

Er zijn op dit moment geen inschrijfmogelijkheden voor deze opleiding, leergang, cursus of training. Klik hier om meer informatie aan te vragen.

Een eerste kennismaking

 

Waarom kiest u voor ons?
  • Flexibel en maatwerk
  • Contactonderwijs en e-learning
  • Werkplekleren staat centraal
  • Resultaatgericht en efficiënt
  • Erkende kwaliteit diploma’s
  • Persoonlijke aandacht
Deel deze opleiding