Geef feedback
U bevindt zich hier: Home >

Artikelen

<< 1 2>>
Geplaatst op dinsdag 20 december 2016; reacties

Krachtig leiderschap leidt tot flow is het tweede in een serie artikelen over de ontwikkeling van de professionele cultuur in het onderwijs, op weg naar een professionele leergemeenschap. In dit tweede artikel wordt uitgewerkt hoezeer het van belang is voor zo’n ontwikkeling dat er sprake is van krachtig leiderschap. Daarbij gebruiken we een cultuurtypologie die afgeleid is van de Spiral Dynamics (Beck & Cowan, 2014) en onder andere gebruikt wordt door Van Marrewijk (2014). Krachtig leiderschap is daardoor (letterlijk) nader in te kleuren en te begrijpen vanuit de behoefte van mensen aan leiding, energie en daadkracht. De ontwikkeling naar een wenselijke professionele cultuur wordt pas echt succesvol als het energiek wordt geleid, waarbij de leider erop gericht is dat al het leiderschap op school, zoals vertoond door het MT en door de leraren in hun eigen klas, gerelateerd is aan het nemen van verantwoordelijkheid voor de maatschappelijke opdracht van het onderwijs.

Geplaatst op dinsdag 20 december 2016; reacties

Met passie en energie voor de klas de leerlingen het beste uit zichzelf laten halen. Dat is de meest ideale situatie voor zowel de onderwijsprofessional als voor de leerlingen, ouders en de maatschappij. Ondanks dat alle onderwijsprofessionals vol passie en energie aan hun betekenisvolle baan starten, is het niet vanzelfsprekend dat dit gedurende de hele loopbaan zo blijft. In het onderwijs kun je het verschil maken, wat veel voldoening geeft. Tegelijk is er ook de werkelijkheid dat werken in het onderwijs zo nu en dan best pittig is!

Geplaatst op woensdag 2 november 2016; reacties

Op zoek naar de ziel van de school is het eerste in een serie artikelen over de ontwikkeling van de professionele cultuur in het onderwijs, op weg naar een professionele leergemeenschap. In dit eerste artikel wordt uitgewerkt hoezeer het van belang is voor zo’n ontwikkeling om aan te sluiten bij dieperliggende cultuurwaarden. Daarbij gebruiken we een cultuurtypologie die afgeleid is van de Spiral Dynamics (Beck & Cowan, 2014) en onder andere gebruikt wordt door Van Marrewijk (2014). De ‘ziel’ van een schoolcultuur is daardoor (letterlijk) nader in te kleuren en te begrijpen vanuit onderliggende gemeenschappelijke waarden die in het verleden gevormd zijn en nog steeds worden gekoesterd. De ontwikkeling naar een wenselijke professionele cultuur wordt pas echt succesvol als het proces wordt afgestemd op het DNA van de school. Dat ontwikkelingsproces is daardoor te leiden en te begeleiden, met behoud van de eigenheid van de betreffende school.

Interview: zij-instromer in het onderwijs Paul Huisman
Geplaatst op maandag 31 oktober 2016; reacties

Regelmatig melden zich mensen van buiten het onderwijs voor het volgen van een opleiding tot schoolleider. Paul Huisman is er daar één van; in 2015 rondde hij de opleiding Schoolleider VO af bij Via Vinci Academy. We vroegen hem naar zijn ervaringen.

Geplaatst op maandag 1 februari 2016; reacties

De droom van iedere docent – leergierige leerlingen, geïnteresseerd in de wereld en het vak – is bereikbaar. Als je tenminste bereid bent om je te verdiepen in dat wat de leerling boeit en bezighoudt. En als je in staat bent om vanuit een helder motivationeel kader aan te sluiten bij de drijfveren van de leerling en van daaruit je lessen vorm te geven en de begeleiding van de leerling op te bouwen.