Geef feedback

Krachtig leiderschap leidt tot flow! (artikel)

Geplaatst op dinsdag 20 december 2016

Het ontwikkelen van de school tot een professionele leergemeenschap, deel 2

Krachtig leiderschap leidt tot flow is het tweede in een serie artikelen over de ontwikkeling van de professionele cultuur in het onderwijs, op weg naar een professionele leergemeenschap. In dit tweede artikel wordt uitgewerkt hoezeer het van belang is voor zo’n ontwikkeling dat er sprake is van krachtig leiderschap. Daarbij gebruiken we een cultuurtypologie die afgeleid is van de Spiral Dynamics (Beck & Cowan, 2014) en onder andere gebruikt wordt door Van Marrewijk (2014). Krachtig leiderschap is daardoor (letterlijk) nader in te kleuren en te begrijpen vanuit de behoefte van mensen aan leiding, energie en daadkracht. De ontwikkeling naar een wenselijke professionele cultuur wordt pas echt succesvol als het energiek wordt geleid, waarbij de leider erop gericht is dat al het leiderschap op school, zoals vertoond door het MT en door de leraren in hun eigen klas, gerelateerd is aan het nemen van verantwoordelijkheid voor de maatschappelijke opdracht van het onderwijs.

Lees hieronder het artikel, of download de PDF: artikel Krachtig leiderschap leidt tot flow.

 

Lees ook deel 1 in deze serie: Op zoek naar de ziel van de school (artikel)

Door: Drs. Peter Peene
p.peene@c-lion.nl

Pedagoog en Onderwijskundige
Directeur van het Centrum voor Leiderschap en Innovatie in het Onderwijs (C-LiON)